Sunday 15 May 2011

Takut hantu????


Al-kisahlah suatu malam tu aku tinggal sorang kat rumah….Dipendekkan cerita,datanglah satu rombongan nie yang nak tumpang sembahyang Maghrib…Ketika diorang masuk tu,adalah seorang mak cik yang cakap…
          “Tak takut ker duk sorang nie?Beraninya….”
Pastu adalah yang menambah
          “Aaahhh…Beraninya…”
Terlintas kat fikiran aku..
‘Ye laa..!!!Betul ker aku nie berani?Bukankah aku nie penakut.. pontianaklah.. poconglah.. toyollah.. dan macam-macamlahh…’
Tapi siapa yang perlu aku takutkan sebenarnya???
Hantu???
Jin???
Perompak???

Perlu ker aku takut kat diorang melebihi takutku padaNya???????

Bukankah Allah saje yang perlu kita takut..??Kalau tak salah aku laa…
Kalau difikirkan balik,semua tu makhluk Tuhan jugak..Lemah dan tak berdaya,kecuali dengan izin Allah…

Bukankah Allah sentiasa  ada menemani kita??Dan aku yakin yang kalau kita rasa yang hidup nie bertemankan Allah,tentu kita akan berani…
Sebenarnya,takut tu especially hantu r,mindset kita jew..Kita dah setkan kat otak kita yang kita nie takut hantu..Pastu mulalah kalau kat tempat gelap tu,takut tak bertempat…Padahal hantu tu takde pun sebenarnya…..So,cepat-cepat laa ubah mindset kita…

‘Tapi camne ea kalau terserempak dengan hantu???Dia nak cekik kita…Kalau dengan perompak????’

Kalau terjumpa dengan diaorang,tawakallah kepada Allah….Tapi sebelum tawakal tu,kenalah usaha dahulu….Contohnya kalau jumpa perompak tu,buka r bunga silat,even tak pernah belajar pun…Tak pun lari r laju-laju….Nie just cadangan jer,nak buat,buat laa….


Teringat kat ayat seribu dinar…

Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akn membukakan jalan keluar baginya dan Dia memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya...Dan barangsiapa yang bertawakal kepada kepada Allah,nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya….Sungguh Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu……
Surah At-Talaq ayat 2-3

So,lepas nie,janganlah takut lagi…Jadilah seorang yang berani………




4 comments:

nunaaz said...

-inni akhafullah-

eR said...

nunaaz,nape maksudnyer tu...'sesungguhnya....????'

nabila ruslan said...

lau jmpa perompak cik nunnaz ley trus bkak bnga taekwando..hehe

nabila ruslan said...

ops..saloh..bkan cik nunaaz..cik eR..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

>Tentangku...

bumi Tuhan
Hanyalah manusia biasa yang tak pandai berbicara..Yang tak pandai menyampaikan kata..Menulis bukan untuk suka-suka.Menulis kerana cita...Menulis kerana ada sesuatu untuk dibicara..Menulis untuk melafazkan kata... Moga-moga sentiasa kuat hadapi segala rintangan.....