Wednesday 30 March 2011

Kenapa aku nak jadi doktor???



Aku tak tahu kenapa aku nak jadi doktor…Bler aku tanya kakak aku kenapa dia nak jadi doktor,dia cakap tak tahu..Dia cakap,dia dah ada dalam bidang tu….Macam orang menyesal jer kan…???
Tapi bler mak aku tanya kenapa aku nak jadi doctor,aku jawab :

“Nisbah seorang doktor ngan pesakit ialah 1:1000..Sebab apa jadi gitu?Sebab ramai tak nak jadi doctor,so,kak chik just nak ramaikan doctor supaya nisbah tu kurang r cket..So,tak r doctor sibuk memanjang rawat  pesakit-pesakit diaorang yang ramai sampai tak tengok langit..Sampai tak tahu siang ke malam....”

Tapi hakikatnya…
Aku nak jadi doktor kerana………..
Erm..aku tak dapat nak merungkaikan perasaan tu dalam kata-kata…
So,aku bagi penghormatan kepada my sis untuk merungkaikan segala persoalan itu…

p/s: rsenye matlamt kita sama..so tlglah…please….




5 comments:

nunaaz said...

ramai student after spm skrg ni bila ditanya nk jadi ape lepas ni,mostly mesti jawab nk jadi doktor..tak fikir panjang n anggap kerjaya doktor saja yang ada. mentaliti budak2 zaman sekarang ni,kerja doktor je yang bagus..lepas blaja terus dapat kerja and gaji pun best..glemer lagi..
ok,realitinya,kerja ni bukan la macam kerja lain..risiko yang kena hadapi dan jugak bukan semua orang mampu hadapinya..deals dengan patient yang macam-macam kerenah yang kadang2 semua nak perfect..pastu risiko being infected,(sebab of course la health workers are the most high risk person to be infected bcz they are being with sick people all the time)
bukan semua orang boleh lalui..jgn lepas ambil bidang ni lepas baru menyesal..tapi kalau dah bersedia and sanggup,welcome to medcine!

nunaaz said...

i said i dont know before didnt mean that i was regret to be in this field.not at all!
dan ofkos la masuk dalam bidang ni sebab minat,kalau tak dah lama surrender...mgkin after lps program pendedahan kerjaya,lps tgk kerjaya doc ni,boleh je nk tarik diri,tp lepas g program tu smkin tmbh minat dia je,so i chose this field. and also,ofkos sebab kita kekurang doktor islam dalam bidang ni.
cuma kadang2 terfikir,mampu ke nak hadapi cabaran masa depan,lebih2 lagi konflik student medic overc yang dikatakan kurang skill...kena marah,kena tengking wat so eva la nanti..
even,sblm ni pun pernah kena sindir di doc yg ckp camne jpa hantar ke mddle east,sdgkan kat sana kurang skill dr doc grad from local univ.

memang pun kot,sbb stakat ni,kami yg dah 4th year,tak reti masuk canula lagi..

but,kelebihan blaja kat sini,doc kat sini mmg power2...sgt power kot...pengalaman duk kat negara orang bukan semua orang boleh dapat...

eR said...
This comment has been removed by the author.
eR said...

yes..kalo bley nk like..mmg nk like r..tq3..luv u sis........

eR said...

MORE DETAILS,VISIT http://nabilahazlan.blogspot.com/2011/04/jadi-doktor.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

>Tentangku...

bumi Tuhan
Hanyalah manusia biasa yang tak pandai berbicara..Yang tak pandai menyampaikan kata..Menulis bukan untuk suka-suka.Menulis kerana cita...Menulis kerana ada sesuatu untuk dibicara..Menulis untuk melafazkan kata... Moga-moga sentiasa kuat hadapi segala rintangan.....