Wednesday 15 August 2012

Mags 7 : Suatu ketika



“Aku tunggu kat sini ya.”  Qil sudah pun berdiri tegak di simpang empat  yang  menuju ke bilik disiplin itu. Tanggungjawabnya besar. Tanggungjawab eh? Haha. Tugasnya mengkhabarkan berita kedatangan guru disiplin itu kepada teman-temannya yang lain yang turut ‘bertugas’.

“Kitorang  tunggu dekat sini ea.”  Syam dan Biha juga sedang mengawal keadaan. Port mereka adalah berhampiran tangga lelaki. Bimbang andai kata ada yang turun dari tangga itu dan maklumat yang disampaikan oleh Qil tidak sampai kepada yang lain. Mati la kalau messega still pending..

“Weh,cepatlah. Karang ustazah datang pulak.”  Iz yang menunggu di muka pintu bilik displin itu masih malu-malu kucing  untuk masuk ke dalam. Kasut sudah pun ditanggalnya. Tunggu kakinya sahaja  untuk melangkah masuk.

“Kat mana kita nak cari ni?” Mata  Ira sudah pun meliar mencari barangnya  yang sudah menjadi harta rampasan itu . Masih dia ingat pabila berita tu sampai kat telinganya.
“Ira,novel tu kena rampas la?”
“Apa????” Hancur luluh hatinya. Novel kegemarannya KENA RAMPAS. Saat tu,nak je dia hancur lumatkan manusia dihadapannya itu. Dan yang dia tahu,tendency untuk barang yang kena rampas tu untuk dapatkan balik adalah zero. Dan apabila ada temannya memberitahu boleh dapatkan kembali,apa tunggu lagi!!

“First time kot masuk bilik disiplin. Siap ada air cond kot. Special  gitu.” Tangan Syaz ligat membelek buku rekod yang ada di atas meja itu. Matanya juga meliar memandang ke sekeliling bilik. Ada pelbagai kata-kata hikamah ditampal di dinding bilik itu. Juga gambar manusia-manusia  yang banyak berjasa kepada sekolah itu. Syaz,ni nak buat projek ke lawatan sambil belajar? Hatinya bertanya. Sinis.

“Diorang tak tutup ke bilik ni? Bahaya betullah. Eh,bilik ustazah dekat mana? Diorang kata biasanya barang-barang cenggitu ada dekat bilik ustazah. Dan mungkin ada kena tulis nama kot.” Nana bertanya. Dia cuba membantu Ira yang sedang mengerah keringat mencari apa yang dicari itu. Baginya,gembira sama-sama. Sedih pun sama-samalah.


“Iz!!!” Qil,Biha dan Syam memanggil Iz.
Iz yang baru berkira-kira untuk masuk itu berpaling.”Apa?”
“Ustazah on the way la.”
“Apa?" Terkejut.
“Ustazah on the way.” Satu nada Syam menjawab.
“Ha!!!  Weh,ustazah on the way la.” Cepat sahaja Iz menyampaikan maklumat.

“Apa? ??”  Syaz, Nana dan Ira bergegas keluar dari bilik disiplin itu.
“Mati kita kalau jumpa ustazah.”
“ Maunya terkencing.”
“Cepat la.”

“Lari!!” Iz sudah pun melarikan dirinya.
“Weh tunggulah.” Syaz yang tidak sempat menyarungkan kasut ke kakinya itu memegang kasut di tangan. Di pertengahan untuk sampai ke tempat Qil,dia berhenti sekejap menyarungkan kasutnya itu.


“Mana ustazah?” Iz risau.
“Mana?” Ira termengah-mengah. Macam baru sudah keliling dewan ketika  training taekwondo je.
“Tu.” Semua mata memandang ke arah yang ditunjukkan Qil.
“La jauh lagi.” Syam menyangkal.
“Tak la jauh sangat.” Nana pula menokok.
“Kotnya tak sempat nak lari macam mana?” Syaz gelisah.
“Kena jawab soalan la kita.” Biha selamba.


Ustazah yang sedang berjalan menghampiri mereka itu dipandang tak beriak.
“Assalamualaikum ustazah.”  Tujuh manusia berpadu suara memberi salam kepada guru disiplin itu.
“Waalaikumussalam.” Salam dijawab. Dengan suara yang tegas lagi… Ahhh.. Tak tahu nak describe macam mana.


“Dapat tak?” Qil bertanya kepada teman-temannya yang masih memandang belakang ustazah yang sudah pun berlalu.
“Tak.”Ira menggelengkan kepalanya. Hampa.
“Lain kali kita try lagi ea”
                “Hmmm....”


****

Ira tersenyum mengingatkan kenangan lama itu. Matanya  melihat kad raya yang baru diterimanya. Juga tag nama yang terdapat namanya. Tak sangka. Peristiwa tu dah empat tahun berlalu. Dan enam tahun juga sudah mereka bersahabat. Tetapi ianya masih kemas tersemat  dalam ingatannya. Masih utuh dalam hatinya.  Harapnya persahabatan yang terjalin kerana ALLAH itu akan kekal selamanya.

Sekali lagi fikirannya cuba untuk kembali ke masa lalu. “Haish. Tak boleh jadi ni.”Tangan kanan pula segera mencapai tafsir di atas meja tulis. Laju tangannya membelek helaian tafsir itu. Membuka di mana dia berhenti untuk tilawah dan tadabbur.
“Memang la sekarang mood raya. Tapi ramadhan janganlah di lupa.”  Teringat pesanan ustazahnya di universiti itu.
 “Ramadhan dah nak habis. Takkan aku nak biarkan semua tu berlalu begitu sahaja. Takkan nak stop dekat akhir-akhir. Padahal kat akhir-akhir la aku kena makin struggle. Bukan abaikannya begitu sahaja.” Dia berkata-kata kepada dirinya sendiri.
“Hohoho. Ramadhan bulan ibadah. Ramadhan bulan  nak change. Change for good. Insha ALLAH. Belum terlambat. at least aku try.  Fighting!!!”

4 comments:

syara said...

haha.misi nk gi curi novel kat bilik disiplin.lawokk lahh.

eR said...

well..part of the memories...

syerah said...

we created more memories together!!!=)

syerah said...

we created more memories together!!!=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

>Tentangku...

bumi Tuhan
Hanyalah manusia biasa yang tak pandai berbicara..Yang tak pandai menyampaikan kata..Menulis bukan untuk suka-suka.Menulis kerana cita...Menulis kerana ada sesuatu untuk dibicara..Menulis untuk melafazkan kata... Moga-moga sentiasa kuat hadapi segala rintangan.....