Tuesday 26 April 2011

Interview kplspm...

Alhamdulillah…Interview maktab baru jew habis…Lepas nie boleh laa nak concentrate ngecat umah aku..Tapi sebelum tu,izinkan aku kongsi soalan-soalan untuk temuduga maktab….



Yang insak, tak payah aku nak citer r coz aku sangat-sangat yakin yang budak sekolah tadika pun boleh jawab…

Kalau yang interview kumpulan, soalan-soalan yer tak r susoh..Tapi ok r…
Pada pemerhatian & pengalaman anda,apakah factor-faktor berlakunya masalah disiplin???
Bagaimanakah disiplin boleh menyumbang kepada bidang akademik & gerak kerja kokurikulum sekolah??

Haaa…Tibanyer masa temuduga individu….Hati memang tak usah nak kata r…..Rasanya nak tercabut jew segala organ dalaman….Can u hear my heartbeat????

Masuk aje…..”Can u tell me about yourself??’’
Aku yang terpinga-pinga nie trus r “in English??”
“Yup…” Pastu bla…..bla…..

Pastu penemuduga tu tanye laa serba sedikit pasal kokurikulum aku coz nak kasi markah…So,masa nie laa nak bangga yang aku nie ade blackbelt ker..Ade sijil alat muzik ker..Dan banyak lagi r…

“Result awak nie molek..Camne kalau dapat engineer ker..Doktor ker..Farmasi ker….Camne???”Aku senyum jew dengar soalan yer..Tetapkan pendirian r kan

“Siapa pengarah pelajaran negeri Terengganu..???”Jujurnya aku jawab “saya tak tahu..maaf”

“Kenapa minat sangat nak jadi cikgu??” memang soalan familiar r…
Aku jawablah yang aku nak didik anak bangsa supaya dapat membentuk modal insan yang cemerlang….bla…bla…

“Boleh awak terangkan apa modal insan yang cemerlang tu???”

“Bler pelajar cemerlang,guru pun mesti cemerlang kan..So,bayangkan kalau awak guru cemerlang..Apa yang awak lakukan..??”
Bler soalan  bayangkan,memang aku tersangatlah suka coz aku dapat goreng sehabisnya r…

“Kalau dalam kelas tu,ada 5 orang student yang kureng,apa yang awak lakukan??”Ala-ala penyelesaian masalah r kan…So,pandai-pandai r….

"Apa yang awak sanggup korbankan kalau awak jadi cikgu??"Aku jawab masa....

“Kalau awak ngaja kat kelas belakang-belakang,ade student yang tak faham awak ngajar..Apa yang yang awak lakukan???”Soalan cam same jew kan

“Okay,isu semasa…”Dengar jew isu semasa,aku bayang r maybe diorang nak tanye sal MBMMBI ker...NKRA ker..Tsunami ker…

Alih-alih dia tanye ”Awak tengok kat palestin tu…Cuba cerita apa yang yang berlaku kat sana….”Mujur aku tak pengsan jew dengar soalan nie..

Tapi kredit r untuk penulis novel Kemilau Mutiara Raudah,dan Tautan Hati coz sebab novel-novel nie aku dapat jawab soalan nie…Aku kelentong banyak r…Siap cakap lagi yang “ dalam Quran sendiri ada bagitau yang orang Israel takkan berhenti serang umat Islam selagi diorang tak dapat apa yang diorang hajatkan….”bagi sesiapa yang dah pernah baca novel2 tu,memang diorang akan tahu r jawapan aku selebihnya….Hehehe….

“Okay awak ustazah…Kalau kat palestin,ada seorang pemuda yang biarkan dia diletupkan oleh orang Israel..Apa pandangan awak..???”Soalan yang sukar…

“Kalau awak kerja,tak dapat gaji…Camne??”

“Kalau dihantar kat Sabah atau Sarawak,awak pergi tak??”

Sampai tu aje soalan diorang…Akhirnya tamatlah juga sesi yang mendebarkan…Akhirnya tibalah saat yang dinantikan….Rasa nak jerit jew...Hepi sesangat..Tapi kontrol r...hehe...Syukur ke hadrat Ilahi…

Terima kasih untuk semua yang membantu n beri support...Family,sahabat-sahabat dan ramai lagi...

Buat sahabat-sahabat yang akan teruskan perjuangan dalam beberapa hari akan datang,teruskan…Jangan mengalah…Fight…..

8 comments:

syara said...

haha.ngecat umah ? keje baru ke ?

eR said...

syara,bkn keje baru..keje lame dh..cme bru sekarang nk anggap 2 keje....selama nie igt tu mainan.......

nunaaz said...

mende jwpn utk ape pendapat pasal pengebom berani mati tu?

eR said...

nunaz,entahlah....xigt dh....dh ase nape jwpn yer??hehe

nunaaz said...

dh kalo skrg org tye mende jwpn ye?ari tu bleh jawab ke x?
ustazah tolong la jawab,nk tau pndangan ustzh ni..keh3

eR said...

ceh...bajet r...asenye, hukum pengebom berani mati cam bunuh diri...so xley r...tp kalo yang kt palestin krenye syahid r n diharuskan...tapi semuanya bergantung pd SASARAN DAN NIAT PENGEBOMMAN....kalo sasaran tu adlh org awam,ianya tak dipanggil jihad..kalo pd musuh Islam,krenye jihad n syahid....

nunaaz said...

bijok la ustzh kite ni..haha`
saje je,i penah je wat post pasal mende ni kat i punye blog...sbb ramai org saloh paham pasal mende ni...n org non muslim pun slh paham pasal mnde ni.
israel sbnrnye takut ngan org palestin sbb smgt jihad org palestin yg tak takut mati..

eR said...

tu r...mmg smgt org palestin tinggi...mse tgoh di interview,tbe2 terigt video klip maher zain yg palestin will be free...trus dpt idea..hehe....mmg untung r tgk nde2 gtu..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

>Tentangku...

bumi Tuhan
Hanyalah manusia biasa yang tak pandai berbicara..Yang tak pandai menyampaikan kata..Menulis bukan untuk suka-suka.Menulis kerana cita...Menulis kerana ada sesuatu untuk dibicara..Menulis untuk melafazkan kata... Moga-moga sentiasa kuat hadapi segala rintangan.....