Thursday 7 April 2011

Hikmah Disebalik Ujian

Ujian,musibah, dan bala semuanya sama…
Pasti kita merasa malang pabila ditimpa ujian..
Kadang-kadang kita terduduk menangis kerana tidak tahan akan ujian itu…
Mengapalah aku selesema + batuk +demam…
Mengapalah aku kandas kat jalanraya


Seharusnya kita bersyukur atas setiap ujian yang menimpa itu…Kerana itu menunjukkan Allah menyayangi kita…

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang  yang dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Takpe…Aku baru selesema +batuk + demam beberapa hari…Bukannya seumur hidupku…
So,bersyukurlah…

Takpe..aku baru kandas kat jalanraya aje..Bukan kandas kat bukit + parking + jalanraya…
So,bersyukurlah coz aku kandas satu jew…

So..Kenapalah aku cdey cam aku sorang aje yang diuji kat dunia nie..Padahal ramai lagi diuji lebih teruk dari itu...So jangan mengeluh….

“Tiada seorang mu’min yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (HR. Bukhari).

Yup…Ujian itu adalah panghapus untuk dosa-dosa yang kita telah lakukan…Renungilah apa dosa kita selama nie dan bertaubatlah..Nothing is late before we die…

Jadi..Berusahalah lagi dan jangan menyerah kalah atas ujian atau kegagalan kita..

... ..dan jgnlah kamu berputus asa daripada  rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. 
(Surah Yusuf  ayat 87)

Dan aku bukanlah kaum kafir…Aku akan terus berusaha….
Fighting….

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

>Tentangku...

bumi Tuhan
Hanyalah manusia biasa yang tak pandai berbicara..Yang tak pandai menyampaikan kata..Menulis bukan untuk suka-suka.Menulis kerana cita...Menulis kerana ada sesuatu untuk dibicara..Menulis untuk melafazkan kata... Moga-moga sentiasa kuat hadapi segala rintangan.....